zaterdag 7 februari 2009

Jors Note - Hoe ik mijn horloge stuksloeg

Joris Note - Hoe ik mijn horloge stuksloegAKO-Literatuurprijs - Literatuurplein.nl


Nominatierapport Joris Note:
Hoe ik mijn horloge stuksloeg is het verhaal van een ontmoeting tussen twee buitenstaanders: een ex-leraar van middelbare leeftijd die in een crisis verkeert en op zoek is naar rust in een kloosterpaviljoen, en een kloosterzuster die bijna zijn tijdgenote is. Boris is ongelovig maar verloochent zijn christelijke verleden niet, al verfoeit hij het loodzware juk van blinde gehoorzaamheid en verlammend schuldbewustzijn.



Joris Note : Hoe ik mijn horloge stuksloeg
Brakke Hond.


Boris dacht: ik leer zo goed, waarom zou ik geen leraar worden, en hij werd leraar, en omdat hij zo erg goed geleerd had werd hij leraar in een lerarenopleiding. Toen gebeurde er iets met hem, niets in zijn voorbije leven had dit laten voorzien, helemaal niets, hoe is het mogelijk. Boris stond voor de klas en werd beoordeeld door zijn studenten, ze betwijfelden zijn bekwaamheid en rechtschapenheid, hij behaagde hun niet. Hij zei veel dat hij zelf niet geloofde en over wat hij wel geloofde sprak hij zonder geloof, en zonder hoop of liefde, want wat zou er hem niet kunnen ontsnappen in een geestdriftig moment, ze zouden zijn schunnigheid doorzien, ze zouden hem niet vergeven wie hij was, hij had het recht niet voor de klas te staan, het was onverantwoord, hij was onverantwoord.

Geen opmerkingen: